Mjukvaruföretaget Syntagma i Malmö, med affärsmannen Bo Håkansson som majoritetsägare, köper en av sina konkurrenter på marknaden för mobila kundhanteringssystem – Uppsalabaserade Jaybis Connection.
Diskussioner om ett samgående har pågått en längre tid, utan att ägarna kunnat komma överens om pris, uppger Syntagmas VD Lars Kandefelt.
— Däremot kände vi att personkemin stämde bra, säger han.
När Jaybis nyligen gick i konkurs var det därför ett snabbt beslut för Syntagma att köpa loss den del av Jaybis verksamhet som rör mobila kundhanteringssystem (CRM) ur konkursboet. Bland Jaybis kunder finns Kraft Foods, Carlsberg och Procter & Gamble. Affären tillför en omsättning kring tio miljoner svenska kronor, vilket ger Syntagma en total omsättning på 40 miljoner.
— Den stora fördelen är att vi får ett etablerat kontor i Stockholmstrakten och kan dra nytta av de erfarenheter som de har, säger Lars Kandefelt.
Sex personer följer med från gamla Jaybis. Syntagma har sedan tidigare 30 anställda, varav en i Stockholm och resten vid huvudkontoret i Malmö.
Inledningsvis kommer Syntagma att sälja och vidareutveckla sin egen och Jaybis mjukvara parallellt, men på sikt är tanken att de ska byggas ihop till en lösning.