De båda börsbolagen Wilh. Sonesson och Active Capital är först ut som köpare av Malmöföretaget Brimstones nya publiceringsverktyg för hemsidor och intranät, Corporate Webspace, som lanseras i dagarna.
Det finns en nära koppling mellan Brimstone och köparna, eftersom affärsmannen Bo Håkansson är storägare i alla tre bolagen, men enligt Brimstones VD Sebastian Merlöv konkurrerade man med flera andra leverantörer.
Corporate Webspace har, förutom de vanliga funktionerna i ett publiceringsverktyg, även en funktion för omvärldsbevakning och analys. En sökrobot i programmet letar information på Internet och kan automatiskt välja ut och publicera nyheter om kunder eller konkurrenter på intranätet. Sökbegreppen skapas bland annat genom att information om kunder och produktnamn hämtas direkt från affärssystemet.
Brimstone har även ett kundstödssystem med motsvarande funktion och en specialiserad mjukvara för omvärdsanalys. Maj månad var försäljningsmässigt bolagets bästa hittills och Sebastian Merlöv räknar med att i år omsätta fem miljoner svenska kronor och visa en vinst kring tio procent.