onsdag 14 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nytt reklamkoncept gör maten ombord gratis för Malmö Aviation

Ett nytt marknadsföringsgrepp gör att Malmö Aviation för tillfället inte har några råvarukostnader för maten som serveras ombord. Råvarorna är antingen sponsrade eller finansieras genom reklam ombord, direkt kopplad till vad som finns på matbrickorna.

— Vi konkurrerar med demonstrationsföretagen, som ska ut i butik, hyra plats och ha någon som gör och delar ut maten. Hela det flödet har vi redan med cateringpersonal, utkörning och servering, säger Anders Grahn, ansvarig för reklamen ombord och i anslutning till flygplanen.

Upplägget är framtaget i samarbete med mediestrategibyrån Sandberg Starcom i Malmö. Mätningar visar att flygresenärerna är intresserade av att testa nya produkter. Tidigare har flygbolaget prövat samarbeten med enstaka varumärken, där passagerarna bland annat fått testa en ny Coca-Cola-smak och ProViva-produkter från Skånemejerier. Just nu körs ett särskilt hälsotema som omfattar all ombordservering. Sådana temaperioder lär återkomma, eftersom de har stor effekt på kostnaderna.

— Vi tjänar mer pengar på detta än om vi skulle sälja traditionell reklamplats, säger Anders Grahn.

Ett nytt marknadsföringsgrepp gör att Malmö Aviation för tillfället inte har några råvarukostnader för maten som serveras ombord. Råvarorna är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.