Ett nytt marknadsföringsgrepp gör att Malmö Aviation för tillfället inte har några råvarukostnader för maten som serveras ombord. Råvarorna är antingen sponsrade eller finansieras genom reklam ombord, direkt kopplad till vad som finns på matbrickorna.
— Vi konkurrerar med demonstrationsföretagen, som ska ut i butik, hyra plats och ha någon som gör och delar ut maten. Hela det flödet har vi redan med cateringpersonal, utkörning och servering, säger Anders Grahn, ansvarig för reklamen ombord och i anslutning till flygplanen.
Upplägget är framtaget i samarbete med mediestrategibyrån Sandberg Starcom i Malmö. Mätningar visar att flygresenärerna är intresserade av att testa nya produkter. Tidigare har flygbolaget prövat samarbeten med enstaka varumärken, där passagerarna bland annat fått testa en ny Coca-Cola-smak och ProViva-produkter från Skånemejerier. Just nu körs ett särskilt hälsotema som omfattar all ombordservering. Sådana temaperioder lär återkomma, eftersom de har stor effekt på kostnaderna.
— Vi tjänar mer pengar på detta än om vi skulle sälja traditionell reklamplats, säger Anders Grahn.