onsdag 14 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Grattis till jobbet på Ideon, Hans Möller! – Här är dina fem viktigaste framtidsfrågor

Kort sagt: Ideons nya VD Hans Möller har de formella meriter som krävs för jobbet – erfarenhet av att bygga företag, ett nätverk i skånskt näringsliv och kunskap om svårigheten att göra affärer i Danmark.

Räcker det för att klara utmaningarna som väntar den 20-årsfirande forskningsparken?

Rapidus listar fem centrala frågor där Möller måste samla ägarna och styrelsen kring ett strategiskt vägval.

Av Thomas Frostberg

1) VARUMÄRKET IDEON

Hans Möller vill stärka Ideons varumärke. Frågan är bara vad varumärket står för – och vad det bör stå för i framtiden. Är det en företagspark med god kontorsservice, en miljö för kreativt utvecklingsarbete i nära samarbete med universitetet eller framför allt en fysisk plats för ständigt nätverkande mellan erfarna företagare och färska entreprenörer?

Alltsammans stämmer, men det pågår en dragkamp mellan olika intressen om hur Ideon ska prioritera uppgifterna. Det krävs ett beslut om inriktningen innan det går att ladda varumärket Ideon med mer värde.

Utanför regionen och en snävare krets inom forsknings- och entreprenörsområdet är Ideon fortfarande långt ifrån så känt som många vill tro. Jämför bara med vad Kista lyckats uppnå i form av bred kännedom.

2) FÖRHÅLLANDET TILL BRUNNSHÖG

Ideons förhållande till närliggande områden har varit föremål för flera snabbanalyser i Rapidus under våren. Brunnshög, på andra sidan motorvägen, kommer till stor del att fyllas av etablerade företag som är för mogna för en plats på Ideon.

För forskarparken gäller det att skapa former för tät samverkan med Brunnshögsföretagen. Trots allt tal om synergier mellan Ideon och närliggande storföretag som AstraZeneca, Ericsson och Gambro har Lund nämligen sett förvånansvärt lite av avknoppningar under senare år. En del samarbeten finns, men det är inte tillräckligt för att tala om exempelvis ett telekomkluster i Lund.

Utmaningen ligger i att skapa en struktur för löpande erfarenhets- och kunskapsutbyte. Det ligger inte bara i Ideons intresse, utan kan också göra Brunnshög attraktivt för etablering av större företag som samtidigt vill lägga sina forskningsavdelningar utanför huset, men på bekvämt avstånd.

3) STARTHJÄLP TILL NYFÖRETAGARE

Detta har hittills varit en uppgift för Teknikbrostiftelsens olika delar och universitetet via utvecklingsbolaget LUAB, men Ideon måste bli mer pådrivande när det gäller villkor för att starta forskningsbolag.

Ett akut problem är framtiden för Växthuset på Ideon. Där får nya företag tillgång till lokaler och rådgivning, gratis eller till kraftigt subventionerat pris under de första åren. Växthuset har hittills drivits i projektform med extern finansiering och till sommaren är pengarna slut.

Gör Växthuset till en permanent del av Ideon inom ramen för det nya samarbetet InnovationsForum där Lunds universitet, Teknikbrostiftelsen och Region Skåne ingår. Om InnovationsForum kan finansiera verksamheten i Växthuset, bör fastighetsbolagen stå för lokalerna, som en investering i framtida hyresgäster.

4) SAMARBETET ÖVER SUNDET

Hittills har samarbetet med danska innovationsmiljøer och forskningsparker varit begränsat. Hans Möllers personliga erfarenheter av att driva företag i Danmark ger nya förutsättningar för att åstadkomma konkreta resultat i kontakterna med aktörer som Symbion, CAT och Teknologisk Innovation.

Det är inget självändamål att skapa integration, utan handlar om vikten av ökad kunskap om potentiella samarbetspartner, kunder och finansiärer på andra sidan. Ett annat underutvecklat område är styrelseledamöter, som sällan hämtas utanför de vanliga, nationella nätverken.

5) SLÄPP IN MCDONALD’S PÅ IDEON!

Vad har McDonald’s över huvud taget med innovativ verksamhet att göra? Tja, en hel del faktiskt, om man ska tro Ericssonveteranen Mats Lindoff.

”Hade Ideon legat i Silicon Valley hade det funnits minst ett McDonald’s på området” har han sagt.

Ideon har på senare år börjat släppa in så kallade service providers som banker, advokatfirmor, patentbyråer och PR-konsulter på området genom skapandet av Ideon Business Center. Men fortfarande bygger verksamheten på vanliga kontorstider, något som inte stämmer med entreprenörens verklighet.

SLUTSATS: Hans Möller bör redan i höst pressa sin styrelse på de första strategiska besluten om vilken väg Ideon ska gå i framtiden. Då får vi också veta hur han klarar att hantera ägarnas och de externa styrelseledamöternas olika intressen.

Kort sagt: Ideons nya VD Hans Möller har de formella meriter som krävs för jobbet – erfarenhet av att bygga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.