Reklambyrån Bates Sweden i Helsingborg har vänt förra årets kraftiga förlust till en vinst under första kvartalet i år. Förklaringen är en kombination av besparingar och flera nya kunder, bland andra importören av bilmärkena Rover och MG samt den Internetbaserade hälsokostbutiken Vitalas med bas i Malmö.
De nya kunderna beräknas bidra med fem miljoner till byråintäkten i år. Utan andra förändringar på kundsidan skulle det innebära en ökning till 32 miljoner.
— Håller de förutsättningar som gäller just nu, det vill säga om vi inte tappar någon stor kund, så går vi plus i år, säger Bates VD Sten Andersen, utan att kunna avslöja varken omsättnings- eller vinstprognosen.
Förra året minskade byråintäkten från 42 till 27 miljoner, vilket var ett av de största rasen bland svenska reklambyråer. Resultatet blev en förlust på 10 miljoner. Förutom konjunkturen berodde nedgången bland annat på att Pharmacia flyttade sin marknadsföringsorganisation till USA och att Bates förlorade Sydkraftkontot.
Byrån är i först hand inriktad på konsumentreklam. Ett specialområde är läkemedelssektorn, omfattande både patienter och läkare. Bates Sweden har 29 anställda och ingår i ett internationellt nätverk med 6.000 anställda i 75 länder.