Kort sagt: Med Skåne som brohuvud har Mærsk Data lagt grunden för en offensiv i Sverige. Den svenska IT-konsultmarknaden är strategiskt viktig för att koncernen ska hålla uppe tillväxten, något man klarade även under krisåret 2002.
Inom Malmöverksamheten finns en rad intressanta medarbetare, som till och med skapar nya affärer i Danmark.
Av Thomas Frostberg
För Mærsk Data börjar den danska marknaden bli mättad, medan bolaget än så länge bara utforskat den svenska marknaden i mycket liten skala. Konkurrens saknas inte, både TietoEnator och WM-data är betydligt större än Mærsk Data.
Men Sverige erbjuder en särskild lockelse i form av många storbolag med global närvaro och därmed möjligheter till betydande affärer.
Mærsk Datas intåg på den svenska marknaden började våren 2001 med uppköpet av Framfabs Ideonkontor i Lund. I ett klassiskt uttalande i Finanstidningen förklarade VD Steen H. Knudsen att det blev billigare än att annonsera efter svensk personal.
Under hösten samma år tog Knudsen också över ett av Framfabs gamla Malmökontor, som först hade hunnit köpas loss av personalen inför hotet om nedläggning.
Förhandlingar har också pågått om flera större förvärv, men hittills har det inte blivit någon affär. (Undantaget är ett samarbete mellan delägda DMdata och svenska WM-data kring outsourcing av IT-drift.) Planerna på att etablera Mærsk Data i Stockholm finns fortfarande och det skulle förvåna mycket om ingenting händer under året.
Den som spekulerar i ett uppköp av någon lågt värderad IT-konsult på svenska börsen lär dock bli besviken. Mer troligt är utköp av interna IT-avdelningar från större koncerner eller förvärv av specialistkompetens i form av mindre, nischade konsultbolag.
Tills vidare är den svenska verksamheten samlad i Malmö och drivs i två dotterbolag: itAssign och Bluewave.
itAssign är det mer teknikinriktade av bolagen och har sitt ursprung i IT-konsulten Guide Örestad, som trots en period i Framfabs famn har haft i stort sett samma inriktning och ledning hela tiden. Bolaget har drygt 50 anställda.
Bluewave sysslar med relationsmarknadsföring på nätet och har byggts på kärnan av Framfabs gamla Ideonkontor, men i dag återstår bara en handfull av de gamla Framfabkonsulterna. Mærsk Data äger det ursprungliga Bluewave, en Londonbaserad webbyrå med kontor även i New York och Singapore – och nu också i Malmö, men fram tills nyligen inte i Danmark. Nu pågår etableringen av ett Köpenhamnskontor, styrt från Bluewave i Malmö som sedan tidigare har en stor del av sin omsättning från danska kunder.
Nyligen köpte Bluewave webbyrån Moonwalk Malmö med ett tiotal anställda och fick med VD:n Dennis Axnér i övergången. Tillsammans med tidigare värvningar har Bluewaves VD Mats Karlsson, för övrigt grundare av e-learningföretaget Gravity, en rad intressanta namn bland sina knappt 30 anställda. Pontus Kristiansson, före detta VD på IT-företaget Absalon, och Peter Bjellerup, tidigare chef för reklambyrån Dowell Stubbs Malmökontor, är ett par exempel.
Steen H. Knudsen har skaffat sig tillgång till ett nätverk inom IT- och reklamvärlden i södra Sverige. Även om det inte finns någon uttalad Öresundsstrategi bakom förvärven i Skåne – satsningen gäller ju på sikt hela Sverige – bidrar Mærsk Data i praktisk handling till Öresundsintegrationen, dels genom att skapa nätverk över Sundet, dels genom att visa på de nya affärsmöjligheter som regionen erbjuder. Allt med ökad tillväxt och lönsamhet som främsta mål.
I all sin enkelhet är det fortfarande något närmast unikt.
FOTNOT: Mærsk Data-gruppen omsatte 3.271 miljoner danska kronor under förra året och gjorde en vinst på 172 miljoner. Vid årsskiftet hade koncernen 2.718 anställda i Danmark, Sverige, Norge, Finland, England, USA, Indien, Japan, Kina och Singapore.
Mærsk Data ingår i A. P. Møller-gruppen och startade 1970 som en avknoppning av koncernens IT-avdelning.