Köpenhamnsföretaget Unispeed A/S lanserar i dagarna en mjukvarulösning som anpassar Internetportaler för enskilda besökare. Lösningen, som är tänkt att integreras med befintliga publiceringsverktyg, registrerar uppkopplingshastighet och IP-nummer för varje besökare. Servern kan sedan svara med olika innehåll på sidorna för varje användare, till exempel större ljud- och bildfiler till bredbandssurfare.
Nyheter, väderprognoser och topplistor kan också varieras beroende på var användaren befinner sig geografiskt, baserat på IP-numret.
Unispeeds huvudprodukt, Netlogger, är en box som i realtid läser av all trafik till och från en sajt och levererar underlag för trafikstatistik och analyser. Tanken är att avlasta servern från uppgifter som stjäl kapacitet samtidigt som underlaget blir lättare att sammanställa och analysera.
Informationen från Netlogger har redan tidigare kunnat användas för personlig anpassning av hemsidor, förutsatt att kunden själv byggt funktionen. Nu släpper Unispeed en färdig modul.
En annan funktion till Netlogger lanserades någon vecka före Cebitmässan i Hannover. Den kallas Cyber Threat Management och ska ge nya möjligheter att upptäcka hackerattacker tidigt, samtidigt som angriparens aktiviteter registreras för att säkra bevis till eventuella processer. Registreringen gör det också möjligt att se vilken känslig information som har läckt ut.
Bolaget har tio anställda i Köpenhamn, främst inom utveckling, samt ett kontor med två säljare i Silicon Valley. Förra året gjorde Unispeed en vinst på 200.000 danska kronor, men omsättningen vill man inte avslöja i dagsläget.