lördag 30 november 2024

inloggad som

Cebit ännu en missad chans – dags att Öresund kommer ur startblocken

Kort sagt: Än en gång har Öresundsregionen visat upp sin oförmåga till gemensamt PR-skapande på världens största IT-mässa Cebit.

Det var tredje gången gillt sedan broinvigningen och frågan börjar bli allvarlig: Är det kunskapen eller viljan som saknas?

Av Thomas Frostberg

Ursäkta, men har Rapidus börjat köra med repriser? Det kan se så ut, för ämnet är inte nytt. Det skulle snudd på gå att bygga veckans snabbanalys på valda delar ur de senaste årens analyser om Öresundsregionens bristande närvaro på olika mässor. För problemet kvarstår när vi summerar den pågående IT-mässan Cebit i Hannover:

Öresund finns inte.

Tyvärr tycks lösningen vara lika svår att genomföra som den är enkel att komma på. Rapidus står dock fast vid slutsatsen i en analys från januari förra året:

”Ett enkelt förslag är att IT Öresund leder arbetet med en samlingsmonter på kommande mässor, där företag som Mærsk Data och Sigma-sfären, Anoto och Vigilante blandas med en grupp utvalda, högintressanta start-ups.”

Budskapet är lika sant i dag, bortsett från att Vigilante har gått i konkurs och IT Öresund vänt på namnet, blivit Øresund IT Academy och börjat samarbeta med marknadsföringsbolagen Copenhagen Capacity och Position Skåne.

Ändå händer inget. De organisationer som tagit på sig uppgiften att sälja Öresund tycks famla i blindo. Visst görs det mycket annat, men resultaten i form av synlighet på high tech-mässor är inte slående.

En samlingsmonter för Öresund betyder så klart inte allt, men är en lika naturlig som nödvändig fysisk markering om man vill visa upp sig för omvärlden. Det vore dessutom en viktig signal till regionens företag och skulle omedelbart bidra till ökade kontakter mellan IT-bolagen som medverkar i montern.

Anders Fogh Rasmussen och Göran Persson ska givetvis ta sina näringsministrar med sig och göra ett gemensamt besök, för att ge draghjälp åt montern.

Här är något att bita i för Peter Höjerbacks Øresund IT Academy, O. Rolf Larssens Copenhagen Capacity, Cecilia Gyllenkroks Øresund Network, Michael Fabris Position Skåne och många fler. Det är dags att komma ur startblocken.

Antingen kan man, men vill inte. Tanken om en gemensam monter avfärdas ofta som ogenomförbar, eftersom bolagen vill marknadsföra sig i anslutning till sina branschkollegor och konkurrenter i de olika temahallarna.

Mot det talar att både Sverige och Danmark redan i dag har samlingsmontrar på Cebit, så varför inte en gemensam Öresundsmonter? Blir det svårt att ena två nationella organisationer kring en regional satsning så räcker det första året med att samla respektive landsmonter på varsin sida av en gång.

I dag ligger Sveriges och Danmarks montrar istället i varsin ände av mässområdet, så det lär bli dragkamp om placeringen. Men bara att inleda sådana förhandlingar vore ett steg framåt.

Den alternativa tolkningen är att man vill, men inte kan genomföra en samlad satsning. Marknadsföringsansvaret har spridits på allt för många händer för att fungera effektivt. Det tar kraft från huvuduppgiften när dessa organisationers kunskaper och budgetar ska koordineras.

Dessutom krävs det pengar för att skapa en gemensam Öresundsyta. Det går inte att kräva total finansiering av kommuner, regioner och exportråd – näringslivets representanter måste själva vara beredda att satsa, förslagsvis efter förmåga hos respektive företag.

Regionens större IT-bolag har en gång varit små och är dessutom många gånger beroende av den flora av entreprenörsföretag som växer i omgivningarna. Ett otraditionellt, men logiskt, steg vore att större företag adopterade och sponsrade varsitt litet high tech-bolag som fick ställa ut i den gemensamma montern. Fadderbolagen skulle också synas där i någon form för att visa på regionens bredd, men i övrigt kunna hänvisa till sina ordinarie utställningsplatser på mässan.

Den sista kritiska invändningen är att en sådan Öresundsmonter ändå skulle drunkna i mängden på jättemässan Cebit. Visst, men meningen är inte att konkurrera med Nokia och Siemens, utan att marknadsföra Öresundsregionen genom en samlad presentation av regionens idékraft. Med nuvarande utgångsläge kan det i alla fall inte bli sämre.

I dag är Öresund totalt osynligt på Cebit.

Kort sagt: Än en gång har Öresundsregionen visat upp sin oförmåga till gemensamt PR-skapande på världens största IT-mässa Cebit. Det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad