Orkla Media köper Helsingborgsföretaget Mactives annonshanteringssystem till sina nära 30 norska dagstidningar med en samlad upplaga på 370.000 exemplar. Systemet kan hantera flera olika annonskanaler och kommer, förutom dagspressannonser, även att användas mot Internet, radio och TV. Allt körs på en centralt placerad server.
— Det är ett klart trendbrott att man börjar centralisera annonshanteringen för alla tidningar i en grupp, säger Anders Dahl, VD för Fusiokoncernen där Mactive ingår.
Affären är den största hittills i Europa för Mactive, som redan tidigare har haft stora framgångar i USA. Ordervärdet ligger i storleksordningen 10-20 miljoner svenska kronor. Till det kommer intäkter från supportuppdrag. Förhoppningen är dessutom att Orkla på sikt även ska köpa systemet till sina danska dagstidningar.
Affären är också den första i Europa för den Windows-baserade versionen av Mactives system. En tredjedel av Orkla-tidningarna i affären är redan i dag Mactive-kunder, men kör på Macintosh och ska nu byta system.