lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sjungande Lundabo ny VD för Skånes marknadsbolag

Michael Fabri, 40 år, blir VD för det nya marknadsföringsbolaget för Skåne som Region Skåne och Kommunförbundet Skåne har bildat. Han är Lundbo och kommer närmast från jobbet som VD för Almi Företagspartner i Halland. Tidigare har han arbetat som regional marknadschef på Sydkraft och med varumärkesutveckling och konsumentmarknadsföring hos General Foods.

I det civila är hans mest framstående merit att han är andretenor hos Studentsångarna vid Lunds universitet, men hävdar att det var länge sedan han senast uppträdde offentligt.

Marknadsföringsbolaget, som ännu saknar namn, är en sammanslagning av Skånes turistråd och Region Skånes investeringsfrämjande enhet, Inward Investment. Kontoret kommer att ligga i Malmö och omfatta de nära 20 personer som i dag arbetar i respektive verksamhet, inklusive de nuvarande cheferna Lars Gren och Ulf Åberg.

— Syftet med bolaget är att så många som möjligt ska välja Skåne, säger Michael Fabri, som tycker att man tagit ett stort steg redan genom att regionen och kommunerna bildat ett gemensamt bolag.

Bakgrunden som skåning ser han som en personlig fördel, men han har inte haft tid att sätta sig in i detaljerna kring skånskt näringsliv och turism ännu.

För att leda ett marknadsföringsbolag håller Michael Fabri än så länge låg profil. Till exempel predikar han samförstånd och samarbete med Köpenhamnsregionen framför konkurrens om företagsetableringar och turister, trots att syftet med det nya bolaget bland annat är att ta upp kampen med danskarna. Han har inte heller några kritiska synpunkter på det arbete som bedrivits hittills, utan riktar enbart beröm till Skånes turistråd och Inward Investment.

Michael Fabri, 40 år, blir VD för det nya marknadsföringsbolaget för Skåne som Region Skåne och Kommunförbundet Skåne har bildat. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.