Michael Fabri, 40 år, blir VD för det nya marknadsföringsbolaget för Skåne som Region Skåne och Kommunförbundet Skåne har bildat. Han är Lundbo och kommer närmast från jobbet som VD för Almi Företagspartner i Halland. Tidigare har han arbetat som regional marknadschef på Sydkraft och med varumärkesutveckling och konsumentmarknadsföring hos General Foods.
I det civila är hans mest framstående merit att han är andretenor hos Studentsångarna vid Lunds universitet, men hävdar att det var länge sedan han senast uppträdde offentligt.
Marknadsföringsbolaget, som ännu saknar namn, är en sammanslagning av Skånes turistråd och Region Skånes investeringsfrämjande enhet, Inward Investment. Kontoret kommer att ligga i Malmö och omfatta de nära 20 personer som i dag arbetar i respektive verksamhet, inklusive de nuvarande cheferna Lars Gren och Ulf Åberg.
— Syftet med bolaget är att så många som möjligt ska välja Skåne, säger Michael Fabri, som tycker att man tagit ett stort steg redan genom att regionen och kommunerna bildat ett gemensamt bolag.
Bakgrunden som skåning ser han som en personlig fördel, men han har inte haft tid att sätta sig in i detaljerna kring skånskt näringsliv och turism ännu.
För att leda ett marknadsföringsbolag håller Michael Fabri än så länge låg profil. Till exempel predikar han samförstånd och samarbete med Köpenhamnsregionen framför konkurrens om företagsetableringar och turister, trots att syftet med det nya bolaget bland annat är att ta upp kampen med danskarna. Han har inte heller några kritiska synpunkter på det arbete som bedrivits hittills, utan riktar enbart beröm till Skånes turistråd och Inward Investment.