Teknikföretaget Immediad ApS i forskarparken Symbion i Köpenhamn söker omkring en miljon danska kronor för att slutföra sin produkt till lansering i februari. Efter ett snabbt test på den danska marknaden planeras en internationell expansion.
Immediad startade tidigare i år och utvecklar en ny typ av skärm för reklambudskap. Grundarna är mycket hemlighetsfulla kring produkten, eftersom man just nu arbetar med patentansökningar. Att det handlar om ett mycket tunt material står i alla fall klart, eftersom tekniken redan testats på Roskildefestivalen, där teknikern bakom uppfinningen hade en skärm inbyggd i sin hatt.
— Skärmen är smart, billig och enkel att göra. Den kommer också att väcka uppmärksamhet och sammantaget blir kontaktpriset för annonsörerna lågt, säger Max Kim Tobiasen, en av grundarna.
När tekniken är färdigutvecklad ändrar bolaget utformning från utvecklingsbolag till medieföretag, som äger skärmarna och ska sälja utrymmet på dem. En av grundarna har erfarenhet från branschen.
Efter att ha testat marknaden i Danmark under några månader, eventuellt parallellt med försök även i Skåne, ska rörelsen expandera via partner i Europa.
Hittills har utvecklingen finansierats med egna medel och sedan i somras med 850.000 kronor i innovationsmiljöpengar via Symbion och Symbion Capital.