Sökandet efter en direktör till det nya marknadsföringsbolaget för Skåne drar ut på tiden. Risken finns att den nya chefen inte hinner tillträda till årsskiftet, som planerat.
Två utvalda kandidater har de senaste veckorna granskats noggrannare med hjälp av ett rekryteringsbolag. Mer ingående intervjuer och referenstagningar har genomförts och ett förslag skulle varit klart i måndags. Resultatet blev i stället att arbetet börjar om med fyra nya namn. Samtliga fyra är män, enligt uppgifter till Rapidus.
Tidigast i mitten av oktober kan ett förslag vara klart. Sedan fattas beslut av styrelsen i marknadsföringsbolaget, som ägs av Region Skåne och Kommunförbundet Skåne. Med tanke på uppsägningstider hos nuvarande arbetsgivare innebär fördröjningen att risken är stor för att VD-stolen fortfarande står tom vid årsskiftet, när bolaget ska dra igång verksamheten.
Därför måste troligen den tillfälliga styrelse som finns i dag börja arbetet med att ta fram verksamhetsplan och budget för 2003. Dessutom ska fler styrelseledamöter rekryteras, eftersom styrelsen vid årsskiftet ska utökas med representanter från näringslivet och den akademiska världen.