Internetbokhandeln Bokus är den senaste i raden av e-handelsbutiker som köpt mjukvaran Product Predictor G3 från Malmöföretaget Avail Intelligence. Lansering sker i november, lagom inför julhandeln.
Mjukvaran ska ge Bokus kunder rekommendationer utifrån både köpmönster och sökta böcker. Det handlar inte om historiska uppgifter, utan det sök- och köpmönster som uppstår vid varje besök hos Internetbokhandeln.
Fördelen är, enligt Johan Gunnars på Avail, att rekommendationerna bygger på hela beteendet under besöket. I de flesta motsvarande lösningar utgår rekommendationen bara från en enskild bok och visar vad andra köpare av samma bok dessutom handlat.
Sedan tidigare har Avail Intelligence Internetbokhandeln AdLibris som kund. AdLibris mätningar visar att knappt tio procent av alla bokköp på sajten sker efter rekommendationer baserade på Avails mjukvara. Andra e-handelssajter som använder mjukvaran är Filmmix.com och CDON.
I dagarna byter Avail prismodell från en fast summa per land till avgift per användare eller kund. Tanken är att även mindre företag, men med försäljning i många olika länder, ska ha råd att köpa mjukvaran.