Malmöföretaget Planit Media genomför just nu en total omstrukturering för att rädda så mycket som möjligt av bolagets verksamhet, en Internetbaserad söktjänst för annonsörer och annonsbokare med information om europeiska tidningar, tidskrifter och reklamplatser.
— Vi har drabbats av det som många andra i Internetbranschen råkat ut för – lönsamhetsproblem, säger styrelseordförande Johan Nordqvist.
Från att ha varit närmare 60 personer för ett år sedan finns nu bara ett par anställda kvar på kontoret i Malmö. Styrelsen har kallat till bolagsstämma i början av oktober och föreslår en utförsäljning av delar av verksamheten. Vad det rör sig om vill Johan Nordqvist inte berätta just nu, eftersom bolagsledningen den här veckan är i USA och förhandlar med en eventuell köpare.
— Vi planerar inte att lägga ner eller sätta bolaget i konkurs, utan har mycket positiva förhoppningar om en fortsättning. För det krävs ett större rörelsekapital, säger han till Rapidus.
För drygt två år sedan inledde Planit Media ett nära samarbete med Publicitas Promotion Network (PPN), som också köpte in sig till 20 procent i Malmöbolaget. Men resultatet blev inte vad ledningen hoppats på.
— Tanken var att utnyttja deras säljnät och att de skulle sälja Planit Medias lösningar, men det blev inte riktigt vad vi hade hoppats, säger Johan Nordqvist.