Drygt 80 lag ställer upp i den andra och avgörande omgången av årets upplaga av Venture Cup Öresund där priset på 200.000 danska kronor delas ut till bästa affärsplan. Förra året lockade finalen bara drygt 30 lag.
Av årets finallag är 60 procent svenska och 40 procent danska. I första etappen var förhållandet det omvända. Förklaringen är bland annat intensiv marknadsföring i Sydsverige, inklusive Blekinge och Småland. I Danmark kom en tredjedel av bidragen från orter utanför Själland.
De tävlande måste inte ha varit med i första etappen för att få tävla i finalen, utan många bidrag är helt nya.
— Kanske är det mer intressant i dessa tider att vara med i en sådan här tävling och se om det finns bärkraft i en idé innan man går ut och söker kapital, säger Hanna Christensson, projektledare i Sydsverige.
Det växande svenska intresset för Venture Cup gör att organisationen framöver dubbleras i Sverige med ytterligare en anställd.
Andelen kvinnliga tävlande har i andra etappen ökat till drygt 25 procent, från tidigare under 20 procent.
IT/Internet står sig fortfarande bra i branschfördelningen av bidragen tillsammans med kategorin professional services, som bland annat omfattar kvalificerade konsultidéer.
Finalen avgörs i Köpenhamn den 16 maj.