Ett nytt marknadsföringsbolag som ersätter Skånes Turistråd och den investeringsfrämjande delen av Region Skånes näringslivsenhet. Så ser planerna ut enligt ett förslag som tagits fram av Styrgruppen för marknadsföring av Skåne med Carl Sonesson från Region Skåne och Ilmar Reepalu från Malmö stad i spetsen.
Beslutet väntas tas i styrgruppen på måndag nästa vecka, efter en tids övertalning av några skånska kommuner som varit rädda för att hamna i bakvattnet och dessutom har ifrågasatt om turistrådet och näringslivsenheten kan samarbeta.
Tanken är att samla marknadsföringskraften i ett aktiebolag med en årlig budget på 40 miljoner svenska kronor. Ett av många syften är att stärka Skånes ställning gentemot Köpenhamns olika PR-organ.
— Ett turistbolag och ett investeringsbolag är den traditionella vägen. Vår idé är att ha en helhetssyn kring marknadsföring, säger turistdirektör Lars Gren som varit med och utarbetat förslaget.
Senast vid årsskiftet ska det nya marknadsföringsbolaget vara igång, men det återstår att besluta var det ska ligga – i Lund där turistrådet nyligen flyttat in i Framfabs gamla lokaler eller i Malmö där näringslivsenheten sitter? Och vem ska bli VD för det cirka 15 personer starka bolaget: Lars Gren från turistrådet eller Ulf Åberg från näringslivsenheten? Enligt Rapidus källor är det inte aktuellt att rekrytera en ny VD.
Skånes Turistråd ägs av Skånes kommuner och Region Skåne och det krävs enhällighet för att upplösa organisationen. Region Skåne kommer ta en stor del av kostnaderna för det nya bolaget, men tanken är även att få med det privata näringslivet som finansiärer.