E-learningföretaget Danish Probe i Köpenhamn har nått break-even och räknar med att visa vinst för 2002.
— Vi upplever att e-learningmarknaden har exploderat. Tidigare var det mycket fokus på till exempel PC-körkort och innehåll, säger VD Jesper Lohse.
Danish Probes produkt är en mjukvaruplattform som kan användas oberoende av vilken form av utbildning eller innehåll det handlar om. Företaget har för närvarande 14 anställda och räknar med att växa till omkring 25 personer under året.
Nyligen anställdes Helle Nors Lundby som key account manager. Hon kommer närmast från motsvarande jobb hos konkursdrabbade M2S Danmark A/S och har tidigare varit anställd som bland annat utbildningskonsult vid Merkantildata Uddannelse A/S och WM-data A/S.
Danish Probe har också rekryterat ny ledning för marknad och försäljning. Camilla Stangerup är ny marknadschef och kommer från reklambyrån Integral A/S där hon varit projektledare. Hanne Lindblad är ny försäljningschef i Danmark och var senast VD för ett dotterbolag inom Fazerkoncernen.
Riskkapitalfonden Slottsbacken äger 20 procent av Danish Probe. Resten ägs av grundarna Jesper Lohse och Peter Jensen. Företaget har en bakgrund i forskningsparken Symbion, men har i dag kontor vid Rådhuspladsen i Köpenhamn.