En av Sveriges främsta postorderkedjor, Haléns i Borås med en omsättning nära 700 miljoner, köper mjukvaran Product Predictor G3 från Malmöföretaget Avail Intelligence till sin onlinebutik. Förhoppningen är att öka försäljningen över Internet med hjälp av mjukvaran som ger kunderna förslag på ytterligare köp, baserat på tidigare köpmönster och vad andra kunder med liknande profil tidigare har handlat.
Mjukvaran från Avail Intelligence bygger på artificiell intelligens och tar fram mönster i exempelvis befintliga kunddatabaser samtidigt som enskilda kunder får ett individuellt bemötande. Mjukvaran kan också användas för sökning i stora mängder information.
Johan Gunnars, VD för Avail Intelligence, hoppas att avtalet med Haléns bara är första steget och att bolaget på sikt får sälja sin mjukvara för fler användningsområden inom kundkontakter.
Sedan tidigare är bland andra e-handelsbutikerna Filmmix inom Bonnierkoncernen och MTG:s CDON kunder hos Avail. Bolaget, som grundades för drygt ett år sedan, har redan nått lönsamhet.