onsdag 27 november 2024

inloggad som

Öresund framstod som No-tech Valley på Comdex

Kort sagt: Den genomsnittlige besökaren på Comdexmässan i Göteborg fick intrycket att Öresundsregionen ligger långt efter när det gäller IT. Den ryska paviljongen hade lika många företag på plats som Skåne och Danmark tillsammans.

Av Thomas Frostberg

Det nystartade PR-projektet IT Sweden, finansierat av det offentliga och näringslivet tillsammans, har fem målmarknader som ska bearbetas intensivt under 2002:

USA, Japan, Kina, Storbritannien – och Sverige.

— Få här hemma har en helhetsbild av vad Sverige har att erbjuda. Vi kan inte stärka bilden av Sverige internationellt om vi inte har samma bild inom Sverige, förklarar Karin Jönsson, projektledare för IT Sweden, som drivs inom Invest in Sweden Agency, ISA.

Samma sak borde gälla för Öresundsregionen.

Felet var inte de företag som var på Comdex – Scalado från Ideon, Sifira från Köpenhamn, Tele Danmark Internordia och några till gjorde bra ifrån sig. Problemet var att inte fler visade upp sig för de 27.000 besökarna och 200 journalisterna.

För Göteborgsregionen var mässan ett verkligt lyft, inte bara för att den hölls i staden, utan främst för att de lokala företagen tillsammans visade på stor innovationskraft i regionen. Göteborg är annars känt för mycket annat än att vara ett IT-centrum.

De vanligaste motiven till att inte ställa ut är att Comdex Nordic kördes för första gången, att Cebit ligger så nära i tiden och så förstås – den allmänna nedgången inom IT under förra året som gör att många håller hårt i plånboken.

Men faktum kvarstår: IT Öresund har mycket arbete framför sig innan begreppet är lika etablerat som Medicon Valley har lyckats bli. Peter Höjerback, nytillträdd VD för IT Öresund, tyckte också att regionens deltagande var skralt.

Andra organisationer med syfte att marknadsföra Öresundsregionen, till exempel Region Skåne och Copenhagen Capacity bidrog inte heller till att stärka bilden av Öresund som IT-kluster. Region Skåne hade bara en enkel skylt i ISA:s monter och en representant på plats delar av mässan, medan Telecom City (Karlskrona) och Internet Bay (Norra Sverige och Finland) hade tagit med lokala start-ups.

Copenhagen Capacity syntes över huvud taget inte till.

Till Cebit görs lite större ansträngningar på respektive sida av Öresund, men mycket mer måste göras för att omvärlden ska förstå att regionens IT-industri är stark.

Ett enkelt förslag är att IT Öresund leder arbetet med en samlingsmonter på kommande mässor, där företag som Mærsk Data och Sigma-sfären, Anoto och Vigilante blandas med en grupp utvalda, högintressanta start-ups.

Kort sagt: Den genomsnittlige besökaren på Comdexmässan i Göteborg fick intrycket att Öresundsregionen ligger långt efter när det gäller IT. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Han tar position för växande Malmö

    I sin nya affärsplan riktar Trianon tillbaka fokus mot tillväxt. Fastighetsbolagets vd och största ägare Olof Andersson berättar för Rapidus hur den framtida mixen i beståndet ska se ut, att Entré är en missförstådd fastighet och varför han lyssnar ”sparsamt” på Riksbanken.

  • Nytt kapital till digital tvilling

    Det Malmöbaserade mjukvarubolaget Emission Twin stänger en nyemission och Hypergenes grundare tar en operativ roll. Det här ska bolaget göra med pengarna.

  • Brakförlust i dagens rapportflod

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att trilla in. Bland dagens rapporter finns Prebona, Move by Bike, Immunovia, Prolight Diagnostics, Nattaro och Acousort.