Det danska skatteministeriet erkänner att såväl reglerna som myndigheternas rådgivning till Öresundspendlare är så flytande att det ska etableras ett nytt centrum dit frågor kring pendling kan hänvisas. Det upplyser departementschefen Peter Loft i det danska skatteministeriet.
Behovet är störst för danska pendlare, eftersom skattefrågorna i Danmark hanteras av kommunerna, till skillnad från i Sverige med lokala skattemyndigheter. I kommuner med få pendlare kan det vara svårt att få svar på individuella frågeställningar.
För närvarande finns Øresund Direkt, en rådgivande hemsida med tillhörande informationskontor vid Stortorget i Malmö, men där ges inga bindande besked från myndigheterna. Øresund Direkt kopplar vidare samtal eller hänvisar till de personer i kommunerna eller de lokala skattemyndigheterna som kan svara på Öresundsfrågor. Om dessa personer finns, vill säga.
— Vi är tvungna att samla expertisen, som just nu är utspridd i kommunerna. Samlingen i ett center behöver inte nödvändigtvis vara geografisk, men vi ska skapa en samhörighet. Vi förhandlar nu med kommunerna, framför allt Köpenhamn. Det smartaste vore om kommunerna bara kunde koppla om till dem som har kunskaperna på området, förklarar Peter Loft.
Problemet med krångliga skatteregler och olika sociala system har aktualiserats av att den danska utflyttningen till Skåne har fördubblats sedan bron öppnade. Förra året flyttade 1.900 danskar till Skåne, att jämföra med 1999 då det var 800 personer.
— Vi ska enas med Sverige om det nya centret. Från dansk sida är vi förtröstansfulla och vill skapa centret på tvärs över Sundet och det praktiska tror jag vi kan lösa. Men det blir enklare när vi får ett slutligt avtal om skattereglerna med svenskarna.