Undersökningsföretaget Zapera har fått ett par nya prestigeuppdrag inom området kundpaneler, som i dag är bolagets viktigaste affärsområde. En av Danmarks största banker ska bygga upp en kundpanel med 10.000 personer baserad på Zaperas tekniska lösning.
Samtidigt ska en av Köpenhamnstidningarna starta en stor läsarpanel. Upp till 5.000 läsare ska varannan vecka svara på frågor från tidningen.
Undersökningarna görs via Internet, vilket gör dem snabbare och billigare att genomföra än traditionella telefonintervjuer. Sedan tidigare finns bland andra Magasin, Köpenhamns kommun och Øresundsbrokonsortiet bland kunderna.
— De kan gå ut till panelen hela tiden och testa nya produkter eller kampanjer, säger Lars Lund-Nielsen, VD för Zapera.
Zapera har i dag omkring 100.000 personer i sina databaser och har genomfört över 750 undersökningar. Företaget har 35 personer anställda i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Den danska verksamheten är lönsam.