Mediaföretaget Roxx Communication Group säger upp samtliga anställda vid kontoret i Köpenhamn. Samtidigt har verksamheten i Tyskland skurits ner till ett minimum och en planerad satsning i Finland ställts in. I Malmö är koncernens fastighet i Limhamn till salu sedan expansionsplanerna avbrutits och de anställda ska flyttas till en hyreslokal. Även huvudkontoret i småländska Vimmerby berörs av nedskärningarna då alla provanställda, projektanställda och vikarier sägs upp.
När alla besparingar är genomförda återstår omkring 70 personer i koncernen att jämföra med toppnivån 110 i början av året.
— Det är våra utlandssatsningar som gått dåligt, medan den svenska verksamheten går med vinst. Därför har vi beslutat att dra ner kraftigt i Tyskland och Danmark, säger VD Micael Glennfalk till Rapidus.
Roxx-gruppen är mest känd för produktion av annonsfinansierade kundtidningar. I Tyskland har hela produktionen nu lagts ut på Lübeckfirman Adesso. Sex anställda har lämnat företaget och Roxx har bara kvar tre personer för annonsförsäljning och projektledning. Nedläggningen i Köpenhamn kan bara stoppas om kontoret under den närmaste månaden lyckas sälja in tillräckligt många projekt inför 2002. I så fall kan Micael Glennfalk tänka sig att behålla hälften av de åtta uppsagda.
Kontoret i Malmö köptes in med sikte på att växa till 30 anställda. I dag har koncernen bara sex anställda i Malmö i dotterbolaget Roxx Media Tidningsproduktion och en kontorschef från koncernen. Etableringen av reklambyrån Manegen drogs tillbaka när ett viktigt konto gick förlorat. I stället flyttar Eyemix, en annan av koncernens reklambyråer, två av sina anställda till Malmö vid nyår.
Trots allt räknar Micael Glennfalk med att omsättningen stiger från 64 till 70 miljoner svenska kronor i år. Resultatet krymper däremot till under 300.000 kronor, jämfört med en vinst på 2,8 miljoner förra året. En negativt bidragande faktor är kundförluster på 400.000 kronor i samband med konkursen i Alfaskop.
Den svenska verksamheten ser ut att göra en vinst på drygt fem miljoner i år, men större delen går alltså till att täcka förlusterna utomlands. Orsaken till utlandsproblemen är enligt Glennfalk för dåliga rekryteringar i Tyskland och att man i Danmark gapat efter för mycket, i stället för att vara trogen konceptet från hemmaplan.
Under 2002 är målet att öka omsättningen i koncernen till 80 miljoner och visa en vinst kring tio procent. Bland de positiva tecknen finns koncernens webbyrå Auderis Interactive, som trots de dystra tiderna visar vinst.
Planerna för en börsnotering i Stockholm är oförändrade, men har flyttats fram till fjärde kvartalet 2003.
— Vi hade räknat med att ha fungerande verksamhet i Tyskland, Danmark och Finland då. Det klarar vi inte. Vi etablerar inte fler utlandskontor under nästa år, utan det kommer vi att be börsen om pengar för att göra, säger Micael Glennfalk.