Nyligen meddelade utvecklingsföretaget Unwiredfactory och mobiloperatören Orange att de i nästa månad lanserar en ny positionsbaserad nöjestjänst för Oranges danska kunder.
Det blir starten för Unwiredfactorys expansion ut i Europa. Orange blir en naturlig brygga in i många länder, men diskussioner pågår också med en svensk teleoperatör. VD Anders Kjærsgaard Sørensen säger till Rapidus att man hoppas kunna lansera en första tjänst i Sverige till våren.
Till sommaren nästa år räknar bolaget med att ha dubblerat både dagens elva anställda och antalet färdiga produkter samt att ha kunder och samarbetspartner i flera europeiska länder. Därefter väntar Asien, USA och Latinamerika.
— Framgången för Internet drevs av e-mail, chat, porr och tävlingar. Sedan kan e-commerce och e-learning komma, säger Anders Kjærsgaard Sørensen, som tror att utvecklingen blir den samma för mobilt Internet.
Nyheten är att det nu även går att utnyttja kunskap om användarens position till helt nya tjänster. Hittills har Unwiredfactory utvecklat sex olika produkter, som fungerar via wap, Internet och SMS. Den första och hittills enda lanserade är en skattjakt för norska Telenor, där abonnenterna får olika ledtrådar som leder dem till rätt plats. Genom att bege sig dit och skicka kommandot gräv efter skatten från sin mobiltelefon vinner de tävlingen.
Mobiloperatörerna tjänar dels på ökad trafik i näten, dels kan de ta betalt för exempelvis ledtrådarna i skattjakten. Unwiredfactory delar på intäkterna från användarna och är därför beroende av att lansera framgångsrika tjänster.
Unwiredfactory bildades sommaren 2000 och finns i forskningsparken Symbion i Köpenhamn. Investerare är Nikolaj Nyholm, grundare av Speednames, och Symbion Capital I.