Kommunikationsgruppen Ahlqvist & Co i Malmö med 42 anställda ger sig in på Stockholmsmarknaden genom ett partnerskap med reklambyrån Serrander & Co.
Det är inte fråga om något samgående, men ett nära samarbete där byråerna kommer att arbeta tillsammans under sina respektive namn. På sikt kan det bli aktuellt med egna säljare i Stockholm, men inledningsvis sker försäljningen med hjälp av säljare från Malmö eller via Serrander & Co.
— Det är en klassisk situation: En byrå ute i landet växer sig stor och vill in i Stockholm. Men vi har inte velat blanda in värderingarna i bolagen, utan köper och säljer tjänster av varandra, säger Bertil Ahlqvist som äger Ahlqvist-gruppen.
— Vi får tillgång till Stockholmsmarknaden, medan Serrander & Co får tillgång till vårt kunnande inom bland annat PR och webbverksamhet, på läkemedelssidan och vår bildbank, som om de själva hade det inhouse.
Serrander & Co har nio anställda, grundades 1990 och omsatte förra året drygt tio miljoner svenska kronor. Ahlqvist & Co grundades 1993 och omsatte 82 miljoner förra året.
I Ahlqvist-gruppen ingår reklambyrån Ahlqvist & Co, PR-konsulterna carlsson&svensson, läkemedelsspecialisten Ahlqvist&Arvidsson, webbyrån Digitahlqvist, strategigruppen Ahlqvist Identity Design, 50+konceptbyrån SilverFox, bildbanken Arkiv A och bokförlaget Kolibri.