Reklambyrån Nordengren ett från Stockholm etablerar sig nu också i Malmö. Tolv personer ska anställas på byråns kontor i centrala Malmö. Åtta personer arbetar i Stockholm, men även där ska det bli tolv.
— Under åren har vi haft många kunder i Malmöområdet och ska nu stärka relationerna till dem. Det går inte så bra från Stockholm, säger Sven Nordengren, som grundat och äger byrån.
Nordengren ett startades 1998 och har sedan dess ökat byråintäkterna årligen med 25 procent. Omsättningen i år är 15 miljoner svenska kronor.
— Vår ambition är att fortsätta på den vägen.
Nordengren ett har specialiserat sig på varumärkesstrategier och relationsmarknadsföring och riktar sig till företag som i sin tur riktar sig till individuella kunder. Det kan handla om tidningar, bokförlag, ideella organisationer eller till exempel bilföretag. Årligen svarar byrån för ett hundratal kampanjer och bland kunderna i Sverige finns SOS-Barnbyar, Världsnaturfonden, Stora Familjebokklubben och tidningarna Sköna Hem och Båtnytt. I Köpenhamn är Unibank och Bonnier Publications kunder och i London Time Magazine för Norden.
Sven Nordengren är civilekonom och har bland annat varit marknadschef och utvecklingschef inom Bonnierkoncernen.