Helsingborgsföretaget Mactive med omkring 130 anställda har fått en riktig stororder i USA.
Tidningskoncernen Knight Ridder, enligt egen uppgift näst störst i USA, har köpt annonshanteringssystemet AdBase och det webbaserade annonsbokningssystemet WebBase.
Värdet på ordern är hemligt, men enligt Rapidus beräkningar överstiger det 100 miljoner svenska kronor. Mactives system får i och med uppdraget ytterligare 4.000 användare, vilket är nästan lika många som det totala antalet användare i dag.
Förutom att ordern är företagets i särklass största hittills innebär den att Mactive stärker sin ställning på den amerikanska marknaden.
— Vi är definitivt marknadsledande i USA om man tittar på antalet affärer som avgjorts de senaste tolv månaderna. Det har stor betydelse när kedjor av den här storleken gör sina val, det blir norm, säger Anders Dahl, VD för Fusiokoncernen där Mactive ingår.
Den nya ordern leder inte på kort sikt till någon kraftig ökning av antalet anställda i USA, i dag 60 personer, eftersom avtalet gäller en period upp till sju år. Kunderna utför dessutom mycket av installationsarbetet själva.
Närvaron i USA innebär att även Mactive berördes av gårdagens terrordåd. Företagets kontor ligger visserligen i Florida och söder om Los Angeles, men personal fanns på plats på Manhattan när de kapade planen kraschade in i World Trade Center, berättar Anders Dahl som i går hade kontakt med kollegorna i USA.
— Ingen har funnits i flygplanen eller i direkt närhet av olycksplatsen och alla är välbehållna så vitt vi vet, säger han.
Knight Ridder ger ut 32 dagstidningar med nära nio miljoner läsare samt ytterligare ett 30-tal publikationer och driver en rad Internetportaler. Aktien handlas på New York-börsen.
Fusiokoncernen ägs bland andra av riskkapitalbolaget 3i.