Plus på alla marknader och en remarkabel uppgång på platsannonsmarknaden är facit hittills i år för de båda fusionerade tidningarna Helsingborgs Dagblads och Nordvästra Skånes Tidningars riksannonspaket Nya Skåne. En viktig anledning till den starka ökningen är att begreppet Öresundsregionen håller på att få kommersiellt genomslag i Helsingborgs- och Ängelholmsområdet.
— Ja, vi ser tydliga tecken på att fler annonsörer utanför vårt rent lokala spridningsområde strömmar till, säger Nya Skånes VD Ingemar Samuelsson till Rapidus. Inte minst platsannonsörer ser vår marknad som allt mer intressant.
Medan alla andra stora aktörer på annonsmarknaden tappar går det alltså tvärt emot strömmen för Nya Skåne, med ett stort plus på platsannonser även efter en relativt svagare ökning i augusti. Till och med juli hade intäkterna ökat med 26 procent, och totalt med rese- och riksannonsering var ökningen nästan lika stor. Ytterligare ett skäl till framgången är att annonspriserna har kunnat höjas utan att volymerna gått ned.