Det Köpenhamnsbaserade undersökningsföretaget Zapera har under de senaste månaderna etablerat dotterbolag och de första intervjupanelerna i Sverige, Norge och Finland.
De första samnordiska webbundersökningarna har redan genomförts, främst på uppdrag av företag som säljer konsumentprodukter.
Omkring 20.000 personer krävs för att varje lands panel ska anses komplett och representativ. Hittills har man nått halvvägs i de nya länderna, medan Danmark har 24.000 panelmedlemmar. Det var också där företaget startade i januari förra året.
— Vid årsskiftet kommer vi att ha sammanlagt 80.000 nordbor i våra paneler, säger Per Davidson, VD för det svenska dotterbolaget och tidigare VD för Observer och Sverigebarometern.
Fördelen med webbundersökningar framför telefonintervjuer är snabbare svar och kortare tid för att sammanställa resultatet, vilket i sin tur leder till lägre kostnader. Dessutom tror Per Davidson att vissa typer av frågor får uppriktigare svar när man är helt anonym på webben.
Zapera har i dag 36 anställda. Företagets ledning vill av konkurrensskäl inte avslöja omsättning eller resultat för förra året, men uppger att bolagets danska gren i dag går runt. Etableringen i övriga nordiska länder ska nå lönsamhet inom 12-18 månader.