Börsnoterade C Technologies har beslutat att göra sig av med bolagets egna marknadsexperter, erfar Rapidus. I stället låter man kunderna, större distributörer och återförsäljare, sköta marknadsföringen till slutkunderna och ta kostnaderna för arbetet.
Uppgifterna bekräftas av C Technologies VD Mats Lindoff, som inte ser det som någon dramatisk förändring.
— Det handlar om enstaka personer. Marknadsföringsexpertis kan köpas in utifrån, till exempel genom samarbete med någon byrå. Vi diskuterar också med vårt dotterbolag Anoto, som har den kompetensen, säger Mats Lindoff.
På sikt kan det innebära att bolagets läspenna, C Pen, slutar säljas under eget namn på vissa marknader.
— Långsiktigt vill vi mer vara ett teknologi- och produktutvecklingsbolag.
Ett exempel på den nya marknadsstrategin kom i måndags, då C Technologies skrev avtal med C-Channel i Schweiz om att marknadsföra och sälja den nya produktplattformen med kombinerad läspenna och datormus till den schweiziska bankindustrin.