IBM:s avdelning NetGeneration utökar sitt stödprogram för start-ups med Internetbaserade affärsmodeller. Förutom förmånliga hård- och mjukvaruerbjudanden ska datorjätten också hjälpa till med kontakter inom riskkapitalbranschen i större utsträckning än tidigare.
Till NetGeneration i Danmark har IBM under våren rekryterat Erik C. Lund, som tidigare jobbade med matchmaking-arrangemang för First Tuesday i Köpenhamn och har ett stort kontaktnät bland riskkapitalister.
Målet med IBM:s utökade satsning, som går under namnet Blue Velocity, är att locka till sig små och medelstora företag, som tidigare har hamnat mellan stolarna på grund av uppdelningen mellan små och stora kunder, trots att de genom sin affärsidé har minst lika komplicerade datorbehov som större bolag.
Det kan handla om både unga entreprenörsföretag och avknoppningar från större koncerner. Branschmässigt omfattar satsningen allt från e-baserade marknadsplatser och bolag inriktade på mobila lösningar eller innehållsleverantörer till företag inom bioteknik och läkemedel.
— All den forskning som bedrivs inom life science genererar enorma datamängder som kräver lagring och processorkapacitet, säger Erik C. Lund.
Genom sin internationella närvaro ger IBM också stöd till företag som ska expandera globalt.
— Det är särskilt intressant i Skandinavien där företag från dag ett har behov av att jobba med en internationalisering.