Helsingborgsföretaget Dimac köptes för mindre än ett år sedan av Internetkonsulten Framfab.
Nu försöker grundarna med VD Leif Carlsson i spetsen köpa tillbaka bolaget, erfar Rapidus. Målet är att förhindra att Dimac dras med i den konkurs, som blir oundviklig om Framfab inte får ihop de omkring 300 miljoner svenska kronor som bolaget just nu försöker hämta in.
— Men jag tror inte Leif klarar att köpa loss bolaget själv, utan behöver få någon med sig, säger en välunderrättad källa inom Framfab.
Varken Leif Carlsson eller Framfabs informationschef Leif Andersson vill kommentera Rapidus uppgifter.
Dimac levererar webbaserade plattformar och moduler för exempelvis intranät och extranät. Bland kunderna finns NASA, Volkswagen och Nestlé. Försäljningen, som huvudsakligen går till utlandet, sker över Internet där kunderna själva laddar ner produkterna. Företaget sågs därför som en modell för de digitala tjänster och produkter som skulle skapas inom Framfab Labs.