tisdag 26 november 2024

inloggad som

Grundare vill köpa ut Dimac från Framfab

Helsingborgsföretaget Dimac köptes för mindre än ett år sedan av Internetkonsulten Framfab.

Nu försöker grundarna med VD Leif Carlsson i spetsen köpa tillbaka bolaget, erfar Rapidus. Målet är att förhindra att Dimac dras med i den konkurs, som blir oundviklig om Framfab inte får ihop de omkring 300 miljoner svenska kronor som bolaget just nu försöker hämta in.

— Men jag tror inte Leif klarar att köpa loss bolaget själv, utan behöver få någon med sig, säger en välunderrättad källa inom Framfab.

Varken Leif Carlsson eller Framfabs informationschef Leif Andersson vill kommentera Rapidus uppgifter.

Dimac levererar webbaserade plattformar och moduler för exempelvis intranät och extranät. Bland kunderna finns NASA, Volkswagen och Nestlé. Försäljningen, som huvudsakligen går till utlandet, sker över Internet där kunderna själva laddar ner produkterna. Företaget sågs därför som en modell för de digitala tjänster och produkter som skulle skapas inom Framfab Labs.

Helsingborgsföretaget Dimac köptes för mindre än ett år sedan av Internetkonsulten Framfab. Nu försöker grundarna med VD Leif Carlsson i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.