tisdag 26 november 2024

inloggad som

Svenska grenen av danska Orifarm växer snabbt efter flytten till Skåne

Sedan ett par veckor har fynska Orifarm A/S, som parallellimporterar läkemedel, sitt svenska huvudkontor i Arlöv strax utanför Malmö. Kontoret har flyttats från Stockholmsområdet på grund av Öresundsbron som underlättar kommunikationerna med huvudkontoret i Odense.

Samtidigt expanderar det svenska huvudkontoret snabbt, från tidigare fem personer till elva.

— Vi har en kraftigt tillväxt i Sverige, säger Fredrik Persson, VD för Orifarm AB.

Försäljningsmässigt låg Orifarm förra året på 16:e plats på den svenska marknaden. Nu har positionen flyttats fram till plats sex.

Omsättningen i Sverige år 2000 var 540 miljoner svenska kronor, vilket innebar att den svenska marknaden blev viktigast för det danska företaget som totalt omsatte 900 miljoner danska kronor.

Omsättningen under årets första kvartal i Sverige ligger på 180 miljoner svenska kronor.

Orifarm A/S är ett av Danmarks snabbast växande företag.

Sedan ett par veckor har fynska Orifarm A/S, som parallellimporterar läkemedel, sitt svenska huvudkontor i Arlöv strax utanför Malmö. Kontoret […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.