måndag 25 november 2024

inloggad som

Entreprenörer, förenen eder mot moll- och klöversjukan!

Av Jan Wifstrand

”Is i magen” är det råd stackars darriga småsparare brukar få utav grötmyndiga ekonomiska experter när börskurserna tar hissen neråt, som de gjort ganska lång tid nu.

Bortsett från att det gränsar till oförskämt att komma med den typen av uttalanden bara för att det är för sent att säga något annat, så är det knappast i magen på småspararna problemet sitter. Nej, det är i hjärnorna på våra mest utpräglade flockdjur, storfräsarna inom aktietrading, där verklighetsförankringen bara blir sämre och sämre. Det dominerande budskapet, som en reaktion på den så kallade IT-bubblan, har nu varit att IT, telekom med mera nu är det värsta man kan befatta sig med.

Må så vara, om det är så man vill tycka. Men det som nu hänt är att en bred allmänhet, med mediernas benägna bistånd, bibringas en bild av att IT, Internet eller dylikt är något ont i sig självt, något som går dåligt på alla sätt.

Den sanna bilden har ingen större chans. Var syns den andra sidan av myntet?

Ta Assistera. Kanske är det inte så många läsare av Rapidus som ens hört talas om bolaget och det har väl aldrig nämnts i större medier. Det är ett väletablerat, ändå ungt konsultföretag i Malmö, som arbetar med både anställda och tillfälligt lejda konsulter för att lösa IT-problem av typen systemutveckling, med mera. Grundaren Jörgen Nilsson är något av veteran i branschen, sprungen ur gamla Enator och med runt 30 år i branschen.

Hans Assistera är nu inne på tredje året och kan följa börsrutschkanan från läktaren medan den riktiga marknaden tuffar på. I år växer Assisteras omsättning med mellan 45 och 50 procent, upp till runt 25 miljoner svenska kronor. Konsultbeläggningen är BÄTTRE nu än för ett par månader sedan och Nilssons eget största bekymmer just nu är rekryteringsplanen. Just, ni läste rätt, REKRYTERINGSPLANEN. Bolaget är lönsamt sedan ett bra tag. Det går helt enkelt galant.

Och vad är det med det då?

Tja, Rapidus har inget annat syfte än att med konkretion visa ett exempel av många IT-bolag (till exempel inom konsulting), som inte skäms för att gå bra. Just nu, i dessa tider. Se er omkring och upptäck att det finns Jörgen Nilssöner litet här och var, trots mediabilden.

Det är mycket skadligt för den allmänna bilden av den nya ekonomins näringsliv, det som nu sker. Ett gäng neurotiker som inte fått sin Prozac i tid skapar hysteriska nedturer på Nasdaq. Dessa ger i sin tur ett mindre antal så kallade analytiker och förvaltare runt Stureplan panikångest och så hjälper de till att skicka ner börskurserna i källaren.

Men ingenting av detta har egentligen något med Jörgen Nilsson och hans onoterade Assistera att göra. Eller med andra bolag som inte råkat i hysterikernas händer. Men att folk tror det, det är det som är problemet.

Det är dags att driva en unison men kylig kampanj mot moll- och klöversjukan i näringslivet. Omotiverade psykoser får inte hindra regionens seriösa entreprenörer att växa och skapa både vinster och jobb.

Av Jan Wifstrand ”Is i magen” är det råd stackars darriga småsparare brukar få utav grötmyndiga ekonomiska experter när börskurserna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.