Två av de nya Växthusföretagen på Ideon, Shopsense och Rapidworld, har lagt ner sin verksamhet i brist på riskkapital i branschen.
Shopsense, som flyttade in på Växthuset förra våren, utvecklade en sökmotor för Internethandel, medan Rapidworld utvecklade en logistiklösning för e-handel.
— Redan i somras började vi märka av problemen att hitta nytt riskkapital, säger Stefan Möhl på Shopsense.
— Vi behövde lite mer pengar till utvecklingen, men framför allt var det marknadsföringen som skulle komma att kosta. Och efter Dressmart och Boo.com vågar ingen satsa på projekt med e-handel, säger Stefan Möhl.
Som mest hade Shopsense sju heltidsanställda. I dag måste alla hitta andra arbeten. Men helt har de inte gett upp planerna.
— Vi förpackar företaget nu så att vi lätt kan ta upp det igen om marknaden skulle förändras.
Från Växthusets sida ser man det inte som ett nederlag att två företag nu avslutat sin verksamhet.
— Vi tycker inte att det är så konstigt. Vi hade ju sett problemen komma i den här branschen som Shopsense och Rapidworld tillhör, säger Magnus Carstam på Växthuset.