Planerna för den nya Malmöfilialen av Berghs School of Communication tar allt fastare form. Inom kort är rekryteringen av en platschef klar och nyligen bestämdes att Berghs adress i Malmö blir Carlsgatan 6, bara ett stenkast från Centralstationen. Skolfilialen invigs den 23 augusti och kursverksamheten drar igång i början av september.
I första fasen tänker Berghs dels erbjuda tio fristående tioveckorskurser på kvällstid, dels tolv stycken intensivkurser på i snitt tre dagar. Skolan planerar för en kapacitet på upp till 200 elever under första året.
Nya Berghs, som vice VD Mats Eriksson uttrycker det för att markera att skolan har fått en starkt breddad och förändrad inriktning inom PR, reklam och media sedan den en gång lade ner i Malmö, arbetar just nu också intensivt med rekrytering av lärare och förberedelser för marknadsföringen av skolans tjänster.
Ägarmajoriteten, 70 procent, i Berghs har nyligen köpts av norska B&W Learning Systems, medan tidigare ensamägaren Reklamförbundet kvarstår, nu med resterande 30 procent.