Mactive i Helsingborg har fått sin första kommersiella order i Europa på det webbaserade annonsbokningssystemet WebBase.
Beställare är Hallpressen inom mediekoncernen Herenco med flera dagstidningar, bland annat Jönköpings-Posten. Ordervärdet är hemligt.
WebBase gör det möjligt för privatpersoner och företag att boka och tillverka sina annonser via Internet. När bokningen är klar kan beställaren direkt förhandsgranska annonsen och få en prisuppgift samt välja om den ska publiceras i papperstidningen, på webben eller både och. Systemet är direkt integrerat med tidningarnas vanliga annonssystem, vilket ska minska administrationen.
Programmet har utvecklats i samarbete med fyra pilotkunder: Helsingborgs Dagblad, Göteborgs-Posten, Sydostpress och Ingress Media.
En enklare variant av WebBase säljs också på den amerikanska marknaden.
Mactive ingår i Fusiokoncernen, som ägs av en grupp privatpersoner samt några institutioner, bland annat Investment AB Öresund, Catella och Banco Fonder.