En ny, patentsökt metod från Ideonföretaget C Vision i Lund ska ge bättre och snabbare bildvisning på Internet.
Företaget söker för närvarande kapital, i storleksordningen 10-30 miljoner svenska kronor, för att bygga upp organisationen och marknadskontakter.
Utan långa nedladdningstider ska surfarna kunna zooma i bilderna på nätet och rotera ett föremål, innan de till exempel köper en produkt i en e-handelsbutik. Genom effektiv komprimering och att bara visa detaljer på de delar av bilden som besökaren väljer ut går det snabbare att ladda hem. Detaljbilderna kan kompletteras med nya bilder, förklarande texter eller ljudfiler. I dag får köparen ofta nöja sig med en översiktsbild på föremålet.
E-learning är ett annat viktigt område där tekniken kan användas för att visa detaljbilder i manualer. Kartvisning på Internet är ytterligare en nisch.
Stor potential ligger på sikt i marknaden kring handdatorer och framtidens mobiltelefoner för UMTS-nätet, då det blir ännu viktigare att kunna zooma i bilderna på de små skärmarna utan att det tar för lång tid att ladda hem.
Lösningarna är i dag helt java-baserade.
C Vision ska inte själva sälja produkterna, utan ser bland annat webbyråer och e-learningföretag som potentiella partners och kunder.
Bolaget ägs till största delen av de båda grundarna, VD Pierre Elzouki och Sami Niemi. Riskkapitalbolaget TeknoSeed äger cirka 20 procent av aktierna.