måndag 25 november 2024

inloggad som

Netch säger upp 60 personer och lägger ner i Helsingborg

Internetkonsultföretaget Netch Technologies med huvudkontor i Lund har fortsatta problem på grund av den minskade efterfrågan för Internettjänster.

Bolaget visar en förlust på 57 miljoner svenska kronor under perioden maj-december och huvudägaren Axis, som presenterade sin bokslutsrapport i förmiddags, har tvingats skjuta till nära 37 miljoner i en nyemission tidigare i februari. Ytterligare 20 miljoner har tagits in från övriga ägare, bland annat riskkapitalbolaget Visionalis och Sjätte AP-fonden.

Parallellt med nyemissionen inleds omfattande sparåtgärder. Hälften av alla anställda, närmare 60 personer, inom det nybildade affärsområdet e-business sägs upp och kontoret i Helsingborg läggs ner efter mindre än ett år. Åtgärderna kommer att belasta resultatet med 30 miljoner under första kvartalet i år.

Netch ska i fortsättningen renodla sin verksamhet till kärnområdena e-business och mobila lösningar.

Internetkonsultföretaget Netch Technologies med huvudkontor i Lund har fortsatta problem på grund av den minskade efterfrågan för Internettjänster. Bolaget visar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ilija Batljan tillbaka i Sverige

    Trelleborg blev adressen när Ilija Batljan gör sitt första fastighetsköp i Sverige sedan han tvingades bort från SBB där han fortfarande är storägare. Köpet: Ett dagis för 102 Mkr.

  • Spotlight säljer Sedermera

    Den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group säljer dotterbolaget Sedermera Corporate Finance. Köparen är den välbekanta Spotlight-profilen Markus Neuding, dessutom en av Rapidus tidigare 34:or.

  • … och renodlar ytterligare

    Efter några tuffa år med ett hårt börsklimat lägger Spotlight Group om strategin och renodlar ytterligare. Kvar blir själva marknadsplatsen Spotlight Stock Market och emissionsspecialisten Nordic Issuing.

  • Cellevate vill göra största rundan hittills

    Bioteknikbolaget Cellevate i Lund lanserar sin första kommersiella produkt och förbereder samtidigt för en ny kapitalanskaffningsrunda. Målet är att få in pengar för att möjliggöra en kommersialisering i Europa och USA.