måndag 25 november 2024

inloggad som

Amerikansk dagstidning köper annonssystem från Mactive i Helsingborg

Dagstidningen Milwaukee Journal Sentinel i Wisconsin, USA, köper annonshanteringssystemet AdBase från Helsingborgsföretaget Mactive för elva miljoner svenska kronor.

Tidningen har en upplaga på 460.000 exemplar. Affären gäller licenser för ett hundratal användare och är en av de största hittills i USA för Mactive, som startade sitt amerikanska dotterbolag för tre år sedan. I dag har Mactive Inc. omkring 40 anställda och kontor på både öst- och västkusten.

— Vi kommer att se en kraftig tillväxt för Mactive i USA under år 2001. Det är där vi kommer att växa snabbast när det gäller traditionella annonssystem. Men det finns fortfarande en hel del vita fläckar att bearbeta även på Europamarknaden, säger VD Anders Dahl.

AdBase är ett integrerat system som kan användas i alla led av annonshanteringen, från bokning till produktion och fakturering. Ursprunget är utvecklingen av ett annonssystem på Helsingborgs Dagblad. Verksamheten knoppades av 1988 och i dag finns kunder i ett tiotal länder.

I affären med Milwaukee Journal Sentinel ingår även annonssystemet WebBase, där annonsörerna själva kan boka och producera annonserna via Internet.

Mactive ingår i den privatägda Fusiokoncernen tillsammans med Pactive, som i förra veckan fick en order på mobila Internettjänster från Saudi Telecom i Saudiarabien. Fusiokoncernen omsatte förra året omkring 100 miljoner svenska kronor.

Dagstidningen Milwaukee Journal Sentinel i Wisconsin, USA, köper annonshanteringssystemet AdBase från Helsingborgsföretaget Mactive för elva miljoner svenska kronor. Tidningen har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad