Nästa måndag inleder Bonnier lanseringen av sitt nordiska nätprojekt Avida, en livsstilsportal om bland annat hälsa, kost, motion och bantning.
Avida betyder livet på portugisiska och först ut är Avida.dk. Två till fyra veckor senare är det premiär i Sverige och på sikt ska sajten även lanseras i Norge och Finland.
Lanseringen sker genom en stor reklamkampanj i tidningar, magasin och på nätet – inte minst i koncernens egna medier.
Innehållet på Avida kommer från redaktionerna bakom koncernens två magasin I Form och Mens Health. En del artiklar hämtas från papperstidningarna, medan annat specialproduceras för nätet. Internets möjligheter kommer till exempel att utnyttjas för avancerade funktioner som motions- och bantningsprogram. För de tekniska lösningarna står TietoEnator i Danmark.
Sajten är annonsfinansierad. När Avida beräknas gå med vinst avslöjar inte Søren Hyldgaard, VD för Bonnier Web Publications A/S, som leder hela satsningen från Danmark.