Av Jan Wifstrand
Det er klart, at man går til en overtagelse af et så hæderkronet navn
som Berlingske med en vis ydmyghed.
Orden tillhör Jan Lindh, VD för norska Orkla media, citerad på danska på Berlingske Tidendes egen hemsida för bara några timmar sedan.
Kommentaren fälldes efter att det idag på förmiddagen kungjorts att det blir norska Orklakoncernen, inte Bonniers eller Schibsted (för dyrt, för dyrt) som övertar aktiemajoriteten i Det Berlingske Hus.
För en gångs skull görs inte den här typen av kommentar bara av tillgjord artighet. Den är nog alldeles ärlig menad. För Orkla Media kan nämligen nästan ingenting om hur man driver ett mediehus av stora dimensioner.
Visst kan det låta imponerande när Orklakoncernen skryter om sitt samlade tidningsägande. Problemet är bara att det största enskilda i tidningsväg man verkligen styr är Haugesunds Avis, några tiotal mil från Stavanger, en tidning med inte ens 30.000 i upplaga. Visst har Orkla stora tidningsinnehav i Polen, men vad har Berlingske att lära där? Och visst har Orkla en kontrollposition i Dagbladet i Oslo, men särskilda begränsningar gör att man i praktiken inte kan styra driften.
Det är en jätte i livsmedelsbranschen med närmast småhandlarintressen i media, som nu ger sig på Berlingskegruppen. På kort sikt oroar det nog inte Berlingskes folk så mycket. Orkla måste skrapa med foten ordentligt inför det mediekunnande som finns på Pilestræde med omnejd.
På lång sikt finns det desto större skäl att vara ängslig. Men det kanske inte är så många i Danmark som vet att Orkla är en koncern som det är nästan lika mycket bråk inom som det omskrivna fastighetsbolaget Norden på hemmabana.
Det handlar om att den stenrike och självsvåldige koncernchefen i hela gruppen, Jens P. Heyerdahl, det senaste året fått plötsligt och starkt motstånd i den tidigare anonyma ägarkåren. En av de starkaste kritikerna är nye storägaren, aggressive finansmannen Christen Sveaas.
I en rad frågor har Heyerdahl utsatts för granskning och kritik. Läget är spänt mellan ledning och vissa ägargrupper, för att använda ett understatement. Och en av de springande punkterna är – vad ska egentligen Orkla syssla med?
En falang anser: Back to basics. Det betyder livsmedel, drycker, kemi och litet turer i finansvärlden möjligtvis. Halvlönsamma lokalaviser, som Norrländska Socialdemokraten i Sverige till exempel, vad är det att satsa på?
Det kan mycket väl bli öppen strid om Orkla Medias position i koncernen. Och det i sin tur kan öppna för en ny strukturaffär i den skandinaviska mediavärlden.
Berlingske har fått en ägare med inre strider och tunn mediatradition.
Relevans för Öresundsregionen? Ta det som en spekulation så god som någon, men det kan blåsa upp till ny ägarstorm kring Berlingske om de norska finansmatadorerna på allvar börjar använda de redan slipade knivarna.