CRM-konsulterna på Boxjellyfish i Malmö har fått Sydsvenska Dagbladet som ny uppdragsgivare. De ska hjälpa tidningen att hitta nya prenumeranter och samtidigt utveckla befintliga kunder till trogna prenumeranter.
En viktig del av uppdraget blir att ta fram en strategi för hur Sydsvenskan ska ta hand om de nya prenumeranter som tillkommit efter tidningen Arbetets konkurs. Alla känner sig inte riktig hemma i den nya tidningen än och det gäller att bygga upp en lojalitet så att de inte slutar prenumerera.
Tidningslösa hushåll är en annan kategori som är viktig att angripa.
— Det generella hotet för dagstidningar i dag är att man inte abonnerar på någon tidning alls, eftersom det finns andra nyhetskällor. Vi ska skapa insikt om vilka Sydsvenskans prenumeranter är och föreslå en strategi för att minska avhoppen bland korttidsprenumeranter och samtidigt behålla helårsprenumeranterna genom att lägga till värden för dem, säger Henrik Hansson på Boxjellyfish.
Boxjellyfish startade i våras och arbetar med kundrelationer, CRM (Customer Relationship Management), inriktat på strategi och affärsutveckling snarare än teknik och systemlösningar. Bolaget har växt från tre till fem anställda och en sjätte är på väg in.
Bland kunderna finns IOGT-NTO:s lotterier, UNICEF, Pharmacia och ett större förlag i regionen.