Lundaföretaget netMage AB, där entreprenören Christer Fåhraeus är en av delägarna, förbereder en internationell expansion under nästa år. Företaget har redan öppnat kontor i Brøndby i Danmark och efter årsskiftet ger man sig ut i Europa. Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Benelux-länderna anses vara de mest intressanta marknaderna.
Samtidigt ändrar netMage fokus. Hittills har företaget inriktat sig på att sälja fasta installationer av webbaserade företagsportaler med funktioner som mail, kalender, dokumenthantering och diskussionsforum. Nu är det ASP (Application Service Provider) som gäller, det vill säga uthyrning av mjukvara över nätet. Program och dokument ligger på centrala servrar och användarna ska kunna komma åt sina dokument från vilken Internetuppkopplad dator som helst. Inloggningen sker biometriskt med fingeravtrycksläsare från Precise Biometrics.
— ASP ger mindre intäkter per månad, men garanterar att det alltid finns intäkter under en längre period. För kunderna är det en enklare modell och det kan generera mycket hög lönsamhet för netMage, säger VD Marcus Pettersson.
Medan stora företag är målgruppen för de fasta installationerna, riktar sig ASP-lösningarna till små och medelstora företag, vilket innebär en avsevärt större marknad. Men också större kostnader för att nå ut till kunderna.
Därför ska netMage inom det närmaste halvåret ta in mer kapital, i storleksordningen 50 miljoner svenska kronor. Troligen kommer amerikanskt kapital att finnas med i bilden. ASP är betydligt mer utbrett i USA och de amerikanska riskkapitalisterna är mer kunniga på området, menar Marcus Pettersson.
Satsningen utanför Norden kommer huvudsakligen att ske via lokala partners, för att hålla nere kostnaderna för egen personal och egna kontor i utlandet. Den egna personalen på plats ska främst ägna sig åt försäljning och kontakt med de partners som står för bland annat kundinstallation och support.