Verkställande direktören i Helsingborgs Hamn, P-O Jansson, har utsetts till ny ordförande för PR- och kampanjorganisationen Via Helsingborg/Helsingør. Jansson efterträder avgångne Åke Svensson, rederiet Scandlines tidigare VD.
Via Helsingborg/Helsingør genomgår just nu stora förändringar då tidigare samordnande kampanjgeneralen Anders Edström lämnat i samband med att han sagt upp sig från Helsingborgs Hamn och tillträtt jobbet som marknadschef på Gorthon Lines.
Nu fördelas i stället de olika kommittésysslorna på tre personer: Helsingborgs Hamns informationschef Maggie Persson, hamnens tekniske chef Göran Hammarskjöld och Scandlines marknadschef Erik Thulin.
Via Helsingborg, som organisationen i dagligt tal kallats (vilket irriterat den danska sidan en del) bedriver lobbyarbete för färjelinjerna i norra delen av Öresund mot bakgrund av den nya konkurrensen från Öresundsbron. Närmst väntar TV-reklam i danska TV2, där Via Helsingborg köpt plats för de filmer som redan visats ett stort antal gånger i svenska TV4. Filmerna är producerade av Bates Cronert i Helsingborg.