lördag 4 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Planit Media lanserar ny sökmotor för annonsering

I slutet av veckan lanserar Malmöföretaget Planit Media i en internationell annonskampanj en helt ny version av sin Internetbaserade söktjänst för annonsörer och annonsbokare.

Tidigare har databasen bara innehållit tidskrifter, närmare bestämt 40.000 titlar från huvudsakligen Europa fördelade på över 300 olika ämnesområden.

Nu utökas databasen med 3.500 dagstidningar, 12.000 online-publikationer, 1.000 mässor och utställningar och 500 reklamplatser utomhus.

— Det ger större relevans för våra kunder. Beslutet att bygga ut togs i mars och det har bara tagit oss sex månaders, säger Planit Medias VD Colm Barry, irländare med bakgrund som annonssäljare i Storbritannien och internationellt.

Netch Technologies står för de tekniska lösningarna.

Planit Medias affärsidé är att annonsörer och annonsförmedlare ska slippa ägna större delen av sin tid åt att leta grundfakta om tidningar och tidskrifter. På omkring tio minuter går det att söka fram ett resultat som sannolikt skulle ta minst en vecka att sammanställa på traditionellt vis med hjälp av olika tryckta källor. Dessutom går det att beställa ytterligare information och provexemplar från de utvalda tidningarna direkt via databasen.

Annonspriserna hålls aktuella genom att databasen automatiskt skickar ut mail var tredje månad med förfrågningar om uppdateringar.

Kunderna finns i 64 länder runt i världen. De tecknar ett årsabonnemang på tjänsten för 13.000 svenska kronor. Genom samarbetsavtal har anställda hos flera av de stora aktörerna på annonsmarknaden tillgång till databasen, till exempel Publicitas Promotions Network (PPN), CIA Media Network och Optimum Media Direction.

Schweiziska PPN köpte i april 20 procent av aktierna i Planit Media som därmed får tillgång till PPN:s säljorganisation över hela världen.

Företaget har ytterligare ett 40-tal aktieägare, främst privatpersoner, med de sju ursprungliga ägarna i spetsen.

Planit Media har närmare 50 anställda och har vid rekryteringen haft stor nytta av det internationella inslaget bland Malmös invånare. Sammanlagt finns 17 nationaliteter och 14 språk representerade bland personalen.

[planitmedia]

I slutet av veckan lanserar Malmöföretaget Planit Media i en internationell annonskampanj en helt ny version av sin Internetbaserade söktjänst […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.