Internetkonsultföretaget Nomadiz i Malmö vill skapa en samlad Internettjänst för information om dagligvaror. Tanken är att e-handelsbutiker ska kunna länka sina sortiment till databasen med varuinformationen. På så vis slipper alla Internetbutiker var för sig samla in och lägga ut informationen på nätet.
— Det är bara en tidsfråga innan det kommer krav på innehållsförteckning när man handlar på nätet, likaväl som man måste ha innehållsförteckning på förpackningen som köps i butiken, tror Lars-Ola Larsson, VD på Nomadiz.
Nomadiz har redan i dag lagt in över 60.000 dagligvaror i sin databas produkter.online.nu. Databasen används av omkring 15 sydsvenska livsmedelsbutiker, som har köpt sina e-handelslösningar från Nomadiz. Men nu öppnar företaget även för andra e-handelsplatser att länka sitt sortiment till produktinformationen.
Kopplingen mellan e-handelsbutikernas produktsortiment och varuinformationen i Nomadiz databas sker genom de vanliga streckkoderna, som alla produkter har.
I dag innehåller databasen bara grundfakta som produktens namn, vikt och producent samt ibland en bild på förpackningen. Nomadiz bjuder nu in producenter och leverantörer att fylla på med djupare information om produkterna, till exempel innehållsdeklaration och eventuella miljö- eller kvalitetsmärkningar.
Lars-Ola Larsson menar att det bara är producenter och leverantörer som kan ta ansvar för innehållsdeklarationen. Han tror inte det blir svårt att övertyga dem att lägga tid på att uppdatera Internettjänsten och jämför med när leverantörerna i dag åker runt mellan butikerna och gör i ordning sina respektive produktställ. Internetbutiken blir bara ännu en i raden, men med fördelen att informationen kan användas av många butiker samtidigt.
Tjänsten kommer att vara gratis för både producenterna och e-handelsbutikerna. När trafiken har kommit upp i tillräckligt stora volymer hoppas Nomadiz kunna tjäna pengar på annonsförsäljning.