lördag 4 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bar-Mail i Lund söker riskkapital inför sin lansering

Ideonföretaget Bar-Mail är på väg över i marknadsfasen och söker nu aktivt efter kapital. Mellan 15 och 20 miljoner svenska kronor behövs för bland annat marknadsföring och fortsatt utvecklingsarbete.

Företagets VD Johan Schlasberg har haft flera möten med venture capital-bolag i Stockholm, men han är även intresserad av utländska investerare.

Johan Schlasberg är grundare och ensam ägare till Bar-Mail, som förutom i Lund även har kontor i North Carolina, USA.

Bar-Mail är ett serviceföretag som kopplar ihop streckkoder med fördjupad information och reklam som levereras via exempelvis e-post. Den enklaste modellen är att streckkoderna publiceras i tidningsannonser och informationsblad. Genom att dra en läsare över streckkoden eller knappa in sifferkombinationen som hör till streckkoderna på sin mobiltelefon kan man beställa mer information eller en katalog från företaget som annonserar.

Bar-Mail har utvecklat en egen läsare som i dagsläget passar till de flesta nya Ericsson-telefoner. Under sommaren testas läsaren för att bli Ericsson Approved Product och i höst ska försäljningen vara igång.

Nyligen gick telekomjätten Ericsson in med en miljon kronor för att Bar-Mail ska kunna genomföra ett marknadstest av sina tjänster tillsammans med några större företag.

Bar-Mail har även tecknat ett Letter of Intent med Telia Mobile om att undersöka möjligheterna för ett samarbete, eftersom Bar-Mails tjänster kan skapa mer trafik i mobilnäten.

Lanseringen är ett kritiskt moment, eftersom användarna av tjänsten bara är intresserade om det finns mycket innehåll samtidigt som innehållsleverantörerna bara är intresserade om det finns många kunder. Därför är den egna läsaren bara en väg för att beställa informationen. SMS, WAP och Palm Pilot är andra vägar till Bar-Mails tjänster.

Intäkterna ska främst komma från förmedlingsavgifter för den information som beställs, inte från försäljning av den egna läsaren.

Just nu förs förhandlingar med företag som ska bli innehållsleverantörer, det vill säga företag som ska använda Bar-Mails tjänst som ett led i sin marknadsföring. För att kunna nå ut stort kommer Bar-Mail att samarbeta med reklambyråer som kan sälja in tjänsten som en del i olika reklamkampanjer.

Ideonföretaget Bar-Mail är på väg över i marknadsfasen och söker nu aktivt efter kapital. Mellan 15 och 20 miljoner svenska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.