E-learningföretaget Luvit i Lund är nära en överenskommelse med en av de ledande aktörerna inom e-learning, erfar Rapidus. Vilket företag det handlar om är än så länge hemligt.
Förhandlingarna gäller Luvits Community, som ska bli en global marknadsplats där e-learningföretag kan bjuda ut sina utbildningar. Sajten har också som syfte att marknadsföra Luvit och dess tekniska lösningar för e-learning samt vara en samlingsplats för Luvit-användare runt om i världen.
En slutlig överenskommelse skulle vara av stor betydelse för Luvit som just nu genomför en nyemission om 46 miljoner svenska kronor och planerar för en notering på Nya Marknaden från 15 juni.
Luvit utvecklar programvara för e-learning, det vill säga interaktiv utbildning via elektroniska media, främst Internet. Målgruppen är medelstora och större företag och organisationer. Luvit är värderat till 250 miljoner kronor, baserat på den aktuella emissionskursen.
Målet är att under år 2000 öka omsättningen till 35-40 miljoner kronor och etablera företaget på tio nya marknader i Västeuropa, bland annat i Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal och Storbritannien. Dessutom ska man undersöka förutsättningarna för en expansion i USA och Kina. Inom två år ska Luvit finnas i 30 länder. För att underlätta expansionen får Luvit tillgång till Icon Medialabs kontor runt om i världen.
Expansionen sker genom att bygga ett nät av samarbetspartners som bidrar med utbildningsinnehåll, försäljning samt installation och utbildning i Luvit-systemet. Bland de företag som Luvit har avtal med i Sverige finns WM-data, Icon Medialab Syd och Lernia. I Danmark och Norge samarbetar Luvit med Bluegarden Group och Innovative Technologies.
Dessutom tecknades nyligen ett avtal med Microsoft om stöd i marknadsföringen. Luvit siktar också på att få sin mjukvara certifierad för Windows 2000 Server, vilket innebär en kvalitetsstämpel och underlättar kundernas användning av Luvits program.
Bland kunderna finns fackförbundet SIF, försäkringsbolaget Skandia och K-World.
Ursprunget till Luvit är ett projekt för distansutbildningar vid Lunds universitet, som insåg att det fanns ett bredare användningsområde för den teknikplattform som utvecklats. Vid årsskiftet 1998/99 bildades ett aktiebolag som senare övertagit rätten till varumärket Luvit. Universitetet har dock rätt att för all framtid använda tekniken i sin utbildning.
Universitetet äger inför nyemissionen hälften av aktierna i Luvit AB via Lunds universitets utvecklings AB. Övriga ägare är TeknoSeed (16,6 %), Andante Holding (16,6 %), Icon Medialab (7,7 %) och de anställda på Luvit (9,1 %).
Den pågående nyemissionen gäller knappt 1,7 miljoner aktier, vilket motsvarar omkring en femtedel av aktierna i bolaget efter genomförd nyemission. Emissionskursen är 30 kronor och aktierna tecknas i poster om 400 aktier. Sista teckningsdag är i morgon 30 maj.
Intresset har, med tanke på rådande börsklimat för IT-företag, varit relativt stort. Tidningen itaktier har rekommenderat teckning av aktier i emissionen.