torsdag 7 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

adDoc AB söker riskkapital till Internetverktyg för kliniska studier

Nybildade adDoc AB på Ideon i Lund söker 3-5 miljoner svenska kronor för att finansiera utvecklingen av ett nytt Internetverktyg vid läkemedelsprövningar.

— Vi vänder oss till fonder och vissa personer i regionen och hoppas att få in pengarna före sommaren. Men redan i höst behöver vi mer pengar, kanske 15-20 miljoner, säger Sten Kornfält, tf VD för adDoc.

Den första produkten, som redan finns klar, är en webbaserad lösning för dokumenthantering under kliniska prövningar. I dag skickas mycket information med post mellan läkemedelsbolag, ansvariga läkare och de patienter som ingår i en läkemedelsstudie. Extra besvärligt blir det när studierna pågår på flera håll i världen samtidigt. Med adDocs lösning skapas en portal, en samlingspunkt på nätet, där all information finns och kan läsas eller hämtas ner.

Nästa steg blir att utveckla en lösning där läkarna också kan mata in testresultaten direkt via nätet. Det dröjer dock till slutet av året innan adDoc kan leverera ett sådant system.

Ideonföretaget netMage äger halva adDoc och har också utvecklat de portallösningar som ligger till grund för adDocs första produkt. Storägare i netMage är entreprenören bakom bland annat C Technologies och Precise Biometrics, Christer Fåhraeus, samt Pål Krüger och Tom Bryant-Meisner, VD respektive vice VD i Radio Design, ett IT-företag som utvecklar mobilt Internet.

Resten av aktierna i adDoc ägs av bolagets tf VD Sten Kornfält och Stefan Åström, VD för Hylae Clinical Research AB på Ideon. Hylae Clinical Research utför kliniska studier åt läkemedelsföretag och det var Stefan Åström som från början kläckte idén till adDoc efter ett möte med netMages grundare Marcus Pettersson och Georg Lysén.

adDoc saknar inte konkurrenter. Svenska Minidoc har redan lanserat elektroniska lösningar inom samma område, men Sten Kornfält menar att adDocs kommande produkt är effektivare och kommer att ha funktioner som inte finns på marknaden i dag. Framför allt pekar han på kombinationen av en samlad lösning för information och inmatning av testresultat.

Nybildade adDoc AB på Ideon i Lund söker 3-5 miljoner svenska kronor för att finansiera utvecklingen av ett nytt Internetverktyg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.