Den 15:e maj startar den Internetbaserade nyhetstjänsten 24timmar lokal nyhetsförmedling i Malmö, erfar Rapidus.
24timmar startade 1997 i Örebro och har vunnit Stora journalistpriset i klassen Nya medier för sina lokala nyheter på Internet.
Med nytt kapital från nya delägarna Medströms förlag och riskkapitalbolaget Intelligence Ventshare satsar 24timmar nu på att expandera runt om i Sverige. Tid och plats är fortfarande hemligt. Företaget har sökt journalister till 17 orter för att förvirra sina konkurrenter. I slutändan kommer man bara att öppna redaktioner på några av dessa platser.
VD Krister Bengtsson tror att 24timmar snabbt kan bli en vass konkurrent.
— Vi ska vara snabba. På så vis liknar vi mer etermedia än tidningar. På rena nyheter tror vi att vi kommer att kunna slå konkurrenterna ganska snart. Det finns stor efterfrågan på lokala nyheter, men konkurrensen på nätet är inte stor, säger han och syftar på situationen i till exempel Malmö.
Intäkterna kommer från annonsförsäljning, men än så länge går inte verksamheten runt. Enligt Krister Bengtsson ökar dock annonsförsäljningen stadigt.